Kontinuerlig utvikling av bleiene
LilleGo’ jobber kontinuerlig med å forbedre bleiene våre, og teste tiltakene godt.
- Det er viktig for oss at endringene vi gjør skal være faktiske forbedringer for forbrukeren. I tillegg er det viktig at endringene vi gjør også ivaretar bærekraftig produksjon. Bleier i seg selv er ikke et bærekraftig produkt siden det bidrar til mye avfall, men da er det ekstra viktig å gjøre tilpasninger som gjør produktet mindre belastende på miljøet. LilleGo’-bleiene er fremdeles både FSC - og svanemerkede og emballasjen er nå laget av 50 prosent resirkulert plast, forteller Annicken Gamst, kategorisjef i Unil.
Våtindikator og bedre passform
De nyeste endringene som er gjort er blant annet at de åpne bleiene har fått elastisk midjebånd for bedre og mer behagelig passform.
- I tillegg har vi fått våtindikator på alle størrelser som viser hvor mye urin som er kommet i bleien, dette gjør det enklere å vite når bleien må skiftes, forklarer Gamst og legger til:
- Buksebleiene har fått en bredere og bedre passform som gir økt bevegelsesfrihet, samtidig som den er mer effektiv mot lekkasjer. I tillegg har buksebleiene fått et mykere back sheet slik at de føles enda mykere og mer behagelig.
Teknologi for velvære
Bleiene er utstyrt med lekkasjesperre og har en superabsorberende kjerne med mykt toppsjikt som holder barnets hud tørr og myk. For at urinen skal fordeles raskt inn i bleien, er bleiene utstyrt med kanalteknologi.
I bleiene for de minste er det lagt inn en våtindikator som viser om babyen har tisset og hvor mye. Indikatoren endrer farge fra gul til blå slik at du enkelt kan se når det er på tide å bytte bleie.
Ønsker ikke å identifisere barn
I 2022 oppdaterte LilleGo’ designet på alle bleiepakkene. I den forbindelse ble det også gjort en stor endring på hvordan barn blir vist frem på deres produkter – men også i øvrig kommunikasjon. Fra å vise barn og deres ansikter på både bleiepakker og nettsiden, har LilleGo’ nå gått helt bort fra dette.
- Vi ønsker at LilleGo’ skal være en ansvarlig merkevare du kan stole på, og samfunnsansvar kan tas på mange måter. De senere årene har det vært en økende debatt om barns rett til samtykke om deling av bilder, spesielt i sosiale medier. Dette har økt bevisstheten rundt temaet, og vi er blitt bevisst på at barna selv ikke kan ta avgjørelsen om de ønsker å være avbildet på et produkt eller i en kampanje, sier Brand Manager for LilleGo’ Pernille Løvås og legger til:
- Vi mener fortsatt at bilder av barn tilfører mye i designet, blant annet hjelper det å navigere så man velger rett størrelse ved å få en indikasjon på alder av barnet på pakken, men vi tenker at vi kan gjøre dette uten å identifisere barnet.
Merkeordninger
Anbefalt for følsom hud
LilleGo’ bleiene er anbefalt av Astma Allergy Nordic (tidligere Norges Astma og Allergiforbund). Det betyr at de er gunstige for de som har astma, allergi eller annen overfølsomhet – og for alle som ønsker å unngå parfyme og allergener.
Symbolet for bærekraftig skogdrift
LilleGo’ bleiene er FSC-merket. Det betyr at råvarene som er utviklet av trevirke stammer fra ansvarlig skogdrift. Merkeordningen omfatter biologisk mangfold, bærekraft og sosiale aspekter. Det stilles krav til at skogdriften ikke fører til avskoging, at hogsten foregår kontrollert og at den tar hensyn til lokalbefolkningen.
Miljømerket Svanen
Vi er stolte over at LilleGo’ bleiene er merket med miljømerket Svanen – det offisielle nordiske miljømerket. Svanen stiller miljøkrav til produkter i et livssyklusperspektiv, fra uttak av råvare, under produksjon, under bruk og til produktet som avfall. Merket garanterer at produktet er blant de minst miljøbelastende innenfor den aktuelle produktgruppen. Kriteriene skjerpes hvert tredje til femte år.